Pushkinskaya st. 43. office 10
Rostov-on-Don, Russia
344082
e-mail: info@hjournal.ru 
tel. +7(863) 269-88-14

cubsEN (2)

Corporate social responsibility as an objective regularity of social production

Corporate social responsibility as an objective regularity of social production

Journal of Economic Regulation, , Vol. 2 (no. 4),
p. 67-79

The productive forces transformation under the infl uence of scientifi c and technological progress is considered in the paper. The intellectual capital structure and the nature of intellectual capital ownership are analyzed. The corporate social responsibility features, as well as the essence of the term in its modern sense are marked


Keywords: the productive forces; relations of production; human capital; intellectual capital; virtual enterprise structure; transnational corporations; corporate social responsibility

References:
  • Антипина О. и Иноземцев В. (1998). Диалектика стоимости в постиндустриальном обществе // Мировая экономика и международные отношения. №6. 49–51.
  • Вальрас Л. (2000). Элементы чистой политической экономии или Теория общественного богатства. М.: Изограф.
  • Гойло В. (1998). Интеллектуальный капитал // Мировая экономика и международные отношения. № 11. 43.
  • Гэлбрейт Д.К. (1969). Новое индустриальное общество. М.: Прогресс.
  • Давыдов Ю.С. (1999). Экономика и образование // Горизонты гуманитарного знания. Пятигорск: Изд-во ПГЛУ. 169–170.
  • Дятлов С.А. (1996). Теория человеческого капитала. СПб.: СПбУЭФ.
  • Иванов Н. (2004). Человеческий капитал и глобализация // Мировая экономика и международные отношения. № 9.
  • Иноземцев В.Л. (1999). Расколотая цивилизация. М.: Наука.
  • Кирдина С.Г. (2001). Институциональные матрицы и развитие России. Новосибирск.
  • Петти У. Классическая политическая экономия. Классическая экономическая теория — истоки. Экономические взгляды У. Петти // polbu.ru. (http://polbu.ru/economy_history/ch06_i.html).
  • Корицкий А.В. (2000). Введение в теорию человеческого капитала: учебное пособие. Новосибирск: СибУПК.
  • Маркс К. и Энгельс Ф. Манифест Коммунистической партии. (http://www.revkom.com/index.htm?/biblioteka/marxism/marxs/manifest/manifest1.htm).
  • Маркс К. (1983). Капитал. Т. 1 // Маркс К., Энгельс Ф. Соч. 2-е изд. Т. 23.
  • Марцинкевич В.И. и Соболева И.В. (1995). Экономика человека. М.: Аспект Пресс.
  • Маршалл А. (1983). Принципы политической науки. Т.1. М.: Прогресс.
  • Оуэн Р. (1950). Избранные сочинения. Т. 1–2. М.: Л.
  • Патнем Р. (1995). Процветающая комьюнити, социальный капитал и общественная жизнь // Мировая экономика и международные отношения. № 4. 80.
  • Прохорова Н.Г. Социальная ответственность как конкурентное преимущество развития бизнеса ВлГУ // электронный журнал. (http://journal.vlsu.ru/index.php?id=1016).
  • Смит А. (1935). Исследование о природе и причинах богатства народов. М.; Л.
  • Супрун В.А. (2006). Интеллектуальный капитал — главный фактор конкурентоспособности экономики в ХХI в. М.: КомКнига.
  • Таиров С.О. Этапы формирования сущности человеческого капитала // arch.kyrlibnet.kg. (http://arch.kyrlibnet.kg/uploads/38%20S.O.Tairov.pdf).
  • Тарасов В.Б. Предприятия XXI века: проблемы проектирования и управления. (http://www.masters.donntu.edu.ua/2001/fvti/matsak/diss/lib/indxxi.htm).
  • Фридман М. (2006). Капитализм и свобода. Capitalism and Freedom. Серия: Библиотека Фонда «Либеральная миссия». М.: Новое издательство. Фонд «Либеральная миссия».
  • Шумпетер Й. (1982). Теория экономического развития / Пер. с нем. М.: Прогресс.
  • Эскиндаров М.А. (1999). Развитие корпоративных отношений в современной российской экономике. М.: Республика.
  • Bleecker, S.E. (1994). The virtual organization. The Futurist. 28(2) March/April. 9–14.
  • Caroll, A.B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review. 4 (4)/ N. Y. 500, 534–544.
  • Caroll, A.B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders / BusinessHorizons. JulyAugust. 42.
  • Denison, Edward F. (1964). «The Unimportance of the Embodied Question» A.E.R. LIV (March).
  • Fisher, I. (1897). Senses of Capital. Econ. J. VII (June). 201–202.
  • Hirst, P. and Thompson, G. (1996). Globalisation in question. Cambridge.
  • Huebner, S.S. (1914). «The Human Value in Business Compared with the Property Value» Proc. Thirty-fi fth Ann.Convention Nat. Assoc.Life Underwriters (July). 18–19.
  • Kiker, B.F. (1966). The Historical Roots of the Concept of Human Capital // Journal of Political Economy. October. 484–489.
  • Schwartz, M.S. and Caroll, A.B. (2003). Corporate Social Responsibility: a three domain approach. Business Ethics Quarterly. 13 (4). N. Y. 506.
  • Senior, N.W. (1939). An Outline of the Science of Political Economy. New York. Farrar & Rincart. 8–69, 204–226.
  • UNCTAD, World Investment Report 2008: Transnational Corporations and the Infrastructure Challenge. (http://www.unctad.org/fdistatistics/).
  • Went, R. (1996). Globalization: Myth, reality, and ideology // Global circus: Narratives of globalization / Guest ed.: Levis N. Armonk (N.Y.) 40. (Intern. J. of polit economy; Vol. 26. No. 3).
Publisher: Ltd. "Humanitarian perspectives"
Founder: Ltd. "Humanitarian perspectives"
ISSN: 2078-5429